Monday, December 24, 2012

Teknik berfikir dalam komunikasi bahasa Inggeris

Teknik berfikir dalam komunikasi bahasa Inggeris



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua

Mereka yang pernah menghadiri Kursus Asas-Asas Penulisan dan Perbualan bahasa Inggeris yang saya buat di Putrajaya dan Sunway yang akan bermula pada 5 dan 6hb Januari ini sudah tentu sudah biasa dengan teknik pengajaran saya yang mungkin agak berbeza dengan cikgu-cikgu bahasa Inggeris yang lain di mana saya banyak mengingatkan pelajar-pelajar saya untuk ‘berfikir’ terlebih dahulu sebelum membuat ayat-ayat dalam bahasa Inggeris mereka dan kelebihan berfikir ini ialah:-

1. Pelajar tidak lagi mengikut ‘sedap rasa’ dalam membuat ayat tanpa memikirkan aspek tatabahasa bahasa Inggeris yang betul.

2. Pelajar akan betul2 pasti yang ayat mereka itu betul 100% tatabahasa ia.

3. Pelajar boleh menyemak setiap ayat yang telah mereka tulis untuk sebarang kesilapan dan mereka.

4. Pelajar tahu bagaimana untuk menggunakan kamus untuk menyemak sebutan,jenis perkataan,pasangan kepada perkataan-perkataan dan lain-lain lagi.

Memangnya pada peringkat permulaan ada yang merasa sedikit sukar untuk menggunakan teknik ‘berfikir’ ini dalam bahasa Inggeris tetapi akhirnya pelajar-pelajar saya menyedari yang inilah cara yang paling cepat untuk menguasai bahasa Inggeris.

Teknik berfikir dan menyemak ni akan saya ajar dalam kursus Asas-Asas Penulisan dan Perbulana bahasa Inggeris bermula 5hb Jan di Prct 16, Putrajaya dan 6hb Jan di Sunway.Kursus selama 8 minggu dan yuran cuma serendah RM550 untuk keseluruhan kursus.

Cikgu Yusoff
019-3090711

No comments:

Post a Comment