Thursday, November 24, 2011

Bagaimana Sikap Kita Dalam Menghadapi Sihir

Bagaimana Sikap Kita Dalam Menghadapi Sihir


Dalam Hadith Qudsi yang masyhur direkodkan:

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال النبي صلى الله عليه وسلم: يقول الله تعالى:
أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي، وَأَنَا مَعَهُ حِينَ يَذْكُرُنِي، إِنْ ذَكَرَنِي فِي نَفْسِهِ ذَكَرْتُهُ فِي نَفْسِي، وَإِنْ ذَكَرَنِي في مَلَإٍ، ذَكَرْتُهُ في مَلَإٍ هُمْ خَيْرٌ مِنْهُمْ، وَإِنْ تَقَرَّبَ مِنِّي شِبْرًا، تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا، تَقَرَّبْتُ مِنْهُ بَاعًا، وَإِنْ أَتَانِي يَمْشِي، أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً.

Ertinya: Abu Hurairah berkata: Nabi SAW bersabda: Allah SWT berfirman:

Aku sebagaimana prasangka hamba-Ku kepada-Ku dan Aku akan bersamanya selama ia mengingat-Ku. Jika ia ingat akan Ku dalam dirinya maka Aku akan mengingatnya dalam diri-Ku. Jika ia ingat akan Ku dalam sekumpulan orang maka Aku akan mengingatnya dalam sekumpulan yang lebih baik dan lebih bagus darinya. Jika ia mendekat kepada-Ku satu jengkal maka Aku akan dekat kepadanya satu hasta, jika ia mendekat kepada-Ku satu hasta maka Aku akan dekat kepadanya satu depa dan jika ia mendatangi-Ku dengan berjalan maka Aku akan mendatanginya dengan berlari.
[HR Muslim]

Begitu juga dalam Hadith Sahih Bukhari dan Musnad Imam Ahmad dengan sedikit perbezaan lafaz. Ditambah pada lafaz akhir dalam Musnad Imam Ahmad:

وَإِذَا جَاءَنِي يَمْشِي جِئْتُهُ أُهَرْوِلُ لَهُ الْمَنُّ وَالْفَضْلُ

Ertinya: Dan jika ia mendatangi-Ku dengan berjalan maka Aku akan mendatanginya dengan berlari dengan membawa pemberian dan kurnia untuknya.

Saudaraku segama, sebangsa, seumat! Dalam ruang tajuk perubatan seringkali saya diajukan persoalan seperti;
“Ustaz boleh ke saya baik?”
“Bagaimana kalau sihir ini berulang kembali cikgu?”

Berdasar Hadith diatas kita dianjurkan senantiasa berprasangka baik pada Allah, husnu zon, mempunyai sugesti yang positif terhadap Allah pasti Allah akan membantu kita. Kemudian diteruskan lagi bukan saja husnu zon tapi mestilah ingat akan Allah SWT.

Sesungguhnya sihir yang menimpa ke atas kita boleh jadi ujian ke atas kita atau boleh jadi adalah bala’ dan kaffarah atas dosa-dosa kita selama ini. Orang reiki selalu menyebutnya hukum karma. Jadi kita patut menilainya sebagai satu peluang keemasan diberikan kepada kita agar lebih banyak beribadah kepada Allah SWT.

Bilamana kita ditimpa sihir ... kita patut berfikir “Oh aku yakin Allah akan menolongku” lalu kita mula taqarrub tahap demi tahap, kita mula ingat Allah, bibir kita mula basah dengan istighfar dan tasbih, Allah mendengar rintihan kita maka Allah akan selalu merahmati kita.

Kalau rahmat kenapa masih sakit? Disinilah letaknya ketinggian ilmu Allah yang tidak kita nampak. Ini semuanya kerana RahimNya pada hambanya. Lihatnya ibrah dari kisah Nabi Ayyub ASW diberi sakit kulit ... bila kita sakit kita lebih taqwa, jika cepat sembuh kuranglah taqwa. Kerana Allah lebih mengetahui sifat manusia yang suka derhaka.

Ingatlah Hadith SAW:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْه قال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((ادْعُوا اللَّهَ وَأَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالإِجَابَةِ، وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لا يَسْتَجِيبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبٍ غَافِلٍ لاهٍ)).
[رواه الترمذي]

Ertinya: Mintalah pada Allah dalam keadaan kamu yakin diperkenankan. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai dan lupa.
[HR Tirmizi]

Kemudian amal ibadah kita jangan terhenti setakat zikir, solat, puasa sahaja ... kita tolong agama Allah ini dengan sedekah. Kita bantu anak yatim, duit yang ada janganlah dihabiskan dengan bertukar kereta saban tahun saja. Saudaraku! Masih ada anak umat Islam yang masih kelaparan di lorong kecil di Kuala Lumpur! Masih ada wanita umat Islam yang menjadi pelacur di Lorong Hj Taib!

Ingatlah Firman Allah SWT:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ (٧) سورة محمد

Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.

Khulasahnya bila kita ditimpa sihir:

1. Kita mesti husnu zon kepada Allah.

2. Mulakan taqarrub secara bertahap. Melalui solat, puasa, zikir, selawat dan sebagainya.

3. Masuk dalam jama’ah - solat berjama’ah, jama’ah zikir, jama’ah ta’lim.

4. Tolong agama Allah dalam segenap segi. Melalui sedekah, membantu NGO dalam urusan umat Islam, jangan bersama lagi dengan golongan yang memusuhi orang yang mengajak kepada Islam.

5. Kemudian bertawakkallah kita dengan sebenar-benar tawakkal.

Itulah tariq yang lebih diredhai Allah, daripada kita sembah harap pada bomoh sedang kita tak buat apa-apa. Ianya tidak akan berkesudahan dan jauh benar dari matlamat hidup sebagai hamba Allah. Jangan kita sibuk duk bertanya siapa buat, kenapa buat ...... Kalau kita tahu apa faedahnya? Sedang sakit kita tak sembuh kerana sibuk siapa buat, kenapa buat. Mudah-mudahan sakit menimpa kita itu adanya ganjaran disisi Allah SWT.

No comments:

Post a Comment