Monday, April 1, 2013

Antara kelebihan / fadhilat Surah Al-Ikhlaash:

Antara kelebihan / fadhilat Surah Al-Ikhlaash:

1. Dibaca 1,000 kali sebagai penebus atau pelepas dari api neraka (Syafa'at Syurga).
2. Hadis riwayat Ubai Bin Ka'ab: "Barangsiapa membaca surah ini sekali, Allah SWT kurniakan padanya pahala 100 orang mati syahid."
3. Diamalkan secara istiqamah, InsyaAllah, mendapat Husnul Khatimah ketika sakaratulmaut; Terselamat dari kegelapan kubur; Mudah menjawab soalan-soalan Munkar & Nakir di dalam kubur; Terselamat dari huru-hara di hari kiamat.
4. Hadis riwayat Muaz Bin Jabal: "Barangsiapa membaca surah ini 11 kali, Allah SWT bina baginya istana dalam Syurga."
5. Hadis riwayat Sayyidina Ali Karamallaahuwajhah: "Barangsiapa membaca surah ini 11 kali selepas Shalat Sunat Fajar, tiada ditemui baginya dosa pada hari tersebut, walaupun syaitan berusaha baginya untuk melakukan dosa."
6. Setiap sesuatu mempunyai cahaya, dan surah ini merupakan cahaya Al-Quran.
7. Hadis riwayat Anas Bin Malik: "Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlassh 1 kali seolah-olah ia membaca satu per tiga Al-Quran, barangsiapa membacanya 2 kali seolah-olah dia membaca dua per tiga Al-Quran, barangsiapa membacanya 3 kali seolah-olah dia khatam Al-Quran keseluruhannya, dan barangsiapa membacanya 10 kali maka Allah SWT membina baginya sebuah rumah dari permata merah di dalam Syurga.
8. Dibaca 50 kali, maka diangkat baginya 50,000 darjat di sisi Allah SWT dan dihapuskan 50,000 kejahatan, dan barangsiapa yang melebihi bacaannya nescaya dilebihkan Allah SWT akan pahalanya.
9. Ketika Rasulullah SAW berada di Makkah, baginda nampak Madinah dalam keadaan mendung (bukan dari awan, tapi dari para Malaikat). Baginda SAW lalu bertanyakan Jibril akan hal itu, Jibril lalu menjawab seorang sahabat Baginda telah meninggal dunia, dan rohnya di-iringi oleh beribu-ribu Malaikat. Bila ditanya apa amalannya, jawabnya beliau suka mengamalkan membaca Surah Al-Ikhlaash..

Semoga 'ilmu ini menjadi 'amalan.
'Share' dan sebarkanlah 'ilmu Allah, agar hidup kalian penuh berkat, dan mendapat 'amal jariah bekalan di Akhirat kelak.

No comments:

Post a Comment