~~Soalan : Ke manakah tertaklunya makrifat, mengenal diri dan mengenal Allah?
~~Jawapan : Makrifat tertakluk kepada mengenal diri, sementara mengenal diri pula tertakluk kepada mengenal Allah manakala mengenal Allah pula tertakluk kepada memfana’kan (membinasakan) wujud dirinya. Sebagaimana yang diisyaratkan oleh sabda Nabi (S.A.W) :
~~Jawapan : Makrifat tertakluk kepada mengenal diri, sementara mengenal diri pula tertakluk kepada mengenal Allah manakala mengenal Allah pula tertakluk kepada memfana’kan (membinasakan) wujud dirinya. Sebagaimana yang diisyaratkan oleh sabda Nabi (S.A.W) :
~~ertinya :”Sesiapa yang mengenal dirinya, tentu dia akan mengenal Tuhannya dan sesiapa yang mengenal Tuhannya, maka binasalah dirinya.”
~~Soalan : Ketika itu siapa yang mengenal dan siapa pula yang dikenal?
~~Jawapan : Yang mengenal itulah yang dikenal dan yang dikenal itulah yang mengenal. Sebagaimana isyarat sabda Nabi (S.A.W) :
~~Ertinya:” Aku mengenal Tuhanku dengan Tuhanku.”
~~Soalan : Dengan apakah kita mengenal Tuhan itu kerana Tuhan itu tidak ada ‘ain bagi-Nya (iaitu tidak boleh nampak dengan mata kasar)?
~~Soalan : Dengan apakah kita mengenal Tuhan itu kerana Tuhan itu tidak ada ‘ain bagi-Nya (iaitu tidak boleh nampak dengan mata kasar)?
~~Jawapan : Kita boleh mengenal Tuhan dengan sifat-sifatNya iaitu bekas sifat-sifatNya. Sebagaimana firman Allah Taala (Hadis Qudsi):
Ertinya:” Aku menjadikan tiap-tiap sesuatu supaya mengenal Aku yang ada pada tia-tiap suatu.”
~~Soalan : Yang manakah dinamakan sifat
~~Jawapan : Yang dinamakan sifat itu ialah sesuatu yang menunjukkan sesuatu yang bertambah ke atas zat iaitu sifat namanya.
~~Soalan : Yang manakah dinamakan sifat
~~Jawapan : Yang dinamakan sifat itu ialah sesuatu yang menunjukkan sesuatu yang bertambah ke atas zat iaitu sifat namanya.
No comments:
Post a Comment