Thursday, June 6, 2013

Tips Membeli Rumah Baru

Tips Membeli Rumah Baru
Posted on June 6, 2013 by abangensem


Ramai yang bertanyakan tentang projek Zeva yang aku tulis di dalam ENTRI INI beberapa hari yang lalu. Soalan kerap yang sering menyinggah ke kotak inbox aku ialah, “Bro rasa projek ni ok tak?”.

Adat lelaki yang selalu cover line, pasti ayat berikut yang tertulis sebagai balasan e-mel mereka, “Awak kena buat survey dulu Sis. Tengok price per square feetnya berapa as compared to apartment-apartment yang sedia ada di sekelilingnya. Pada masa yang sama Sis boleh cuba call si pengiklan di mudah.my untuk melihat sejauh mana permintaan di kawasan tersebut”. Lantas, soalan tambahan berikut pasti menuruti jawapan aku di atas, “Tapi cemana nak tengok demand menerusi iklan di mudah.my?” dan nasib baik la yang bertanyakan soalan tu awek yang bergetah (bukannya awek yang banyak getah), maka terhasillah step-step berikut :

Cari iklan jual/sewa apartment di area Equine Park.
Call si pengiklan. Cuba tunjukkan minat korang terhadap apartment yang diiklankan tu dan tanya dah berapa lama iklan itu ‘naik’ (dipublish)?
Jika si pengiklan kata iklan tersebut baru saja ‘naik’, maka korang tanyalah “Sudah ada pembeli ke?” dan dari jawapan yang diberikan korang dah boleh agak samaada hot atau tidak apartment di kawasan tersebut.
Jika tempoh masa antara iklan tersebut ‘naik’ dan close dealnya begitu hampir, ini bermakna tempat tersebut ternyata hot, sebaliknya jika iklan tersebut telah berkurun ‘naik’ tanpa ada prospek yang berminat untuk membeli atau menyewanya, korang abaikanlah kawasan Equine Park ini.

Jadi aku harap dengan penjelasan ini mampu meredakan ketegangan awek bergetah di atas di dalam membuat keputusan dan sepertimana yang aku tulis di dalam e-mel aku kepada beliau, aku ingin merasai nikmatnya Hot Almond Chocolate sebagai balasan darinya nanti di atas perkongsian tips ini.

AE : Berapa ramai yang dah booking Zeva Apartment ni? Cer angkat keyboard aku nak tengok.

No comments:

Post a Comment