Thursday, June 27, 2013

3 Cara Buat Analisa Saham

3 Cara Buat Analisa Saham

Untuk menjadi seorang pelabur yang berjaya, wajib ada ilmu. Nak makan guna sudu garfu pun kena belajar, ini kan pula pelaburan.
Pelaburan saham secara spesifik ada 3 cara yang ramai orang guna.

# 1 Fundamental analysis (FA)

Kita bermula dengan mencari latar belakang mengenai syarikat tersebut. Kita ambil tahu apa syarikat itu buat. Kita perlu faham bisnes syarikat itu bagaimana. Seterusnya mendapatkan penyata kewangan syarikat tersebut. Kita tengok potensi bisnes syarikat tersebut. Ini gaya seorang pelabur hensem.
Pendek cerita, tak perlu tengok carta saham dulu.

# 2 Technical analysis (TA)

Kita bermula dengan mendapatkan pergerakan harga saham. Kita plot carta. Pakai candlestick, pakai bar chart ke. Seterusnya kita plotkan pula indikator tertentu. Kemudian kita kaji kaji dan kaji. Harga baru naik lagi ke, dah habis naik ke puncak ke atau dah mati pucuk.
Pendek cerita, kita tengok carta saham.

# 3 Hot tips

Kalau dulu-dulu tengok akhbar. Saham apa yang hangat dibicarakan hari ini. Sekarang tengok online news portal, online forum dan laman sosial. Login Facebook tengok saham apa yang sedang hangat diperkatakan. Rasa puas hati, beli. Untung update status di laman sosial. Tak untung, senyap je.
Pendek cerita, ini berjudi. Bukan ada analisa pun, tapi ramai yang buat. Nak rugi, buatlah selalu.
Bacaan selanjutnya: Mana Lagi Power, TA atau FA?
- See more at: http://www.pakdi.net/3-cara-buat-analisa-saham/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+pakdi-net+%28Pakdi.Net%29&utm_content=FaceBook#sthash.N6YaUDln.dpuf

No comments:

Post a Comment