Monday, January 16, 2012

Mendapat Doa Yang Mustajab 1

Mendoakan kebaikan kepada saudara seagama.

عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا مِنْ عَبْدٍ مُسْلِمٍ يَدْعُو لأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ إِلا قَالَ الْمَلَكُ وَلَكَ بِمِثْلٍ.
[مسلم]

Ertinya: Dari Abu Darda’, Rasulullah SAW bersabda:

Tiadalah seorang muslim yang mendoakan kebaikan bagi saudaranya (sesama muslim) yang berjauhan melainkan malaikat akan mendoakannya pula: “Dan bagimu kebaikan yang sama”.
[HR Muslim]

Antara doa yang mustajab ialah mendapat doa daripada para malaikat. Nak apa lagi bila mendapat doa dari makhluk yang hampir kepada Allah SWT, yang tidak pernah melakukan dosa. Caranya mudah saja iaitu mendoakan saudara kita yang lain. Kita doa kebaikan untuk mak ayah kita, keluarga, guru dan sesama orang Islam.

Dalam Solat Jumaat para khatib mendoakan, “Ya Allah ampuni dosa orang Islam lelaki dan perempuan”. Kita pun ‘Ameeeen’. Para malaikat pun mendoakan ke atas tok khatib, bila kita ‘Ameeen’, malaikat pun sama mendoakan ke atas kita. Allahu Akbar! Besarnya manfaat orang berdoa sesama muslim dan alangkah ruginya orang yang tidak pergi Solat Jumaat!

No comments:

Post a Comment