Thursday, March 1, 2012

Selawat Ismul A’zam

Selawat ini digubah oleh Wali Allah Syeikh Muhammad Taqiyuddin al-Dimasyqi al-Hanbali (سيدي العارف بالله محمد تقي الدين الحنبلي الدمشقي). Padanya yakni pada selawat ini asrar jalilah sebagaimana diucapkan oleh Syeikh Taqiyuddin q.s:

1. Mewiridkan 100X setiap hari akan masukkan ia dalam ahlinya yakni menjadi wali Allah ia dengan izin Allah SWT.

2. Wirid 1000X dibukakan pintu rezeki dan mengetahui hal ghaib.

3. Wirid 1000X pada malam Sabtu dengan niat mengajar, memusnah orang zalim, insya’ Allah tertolong ia.

4. Untuk halang perompak, berdiri lalu jabat tanah pada kaki kiri dan dibaca selawat 7X dan dilempar.

5. Baca 7X untuk mengembalikan barang yang hilang atau orang lari dari rumah selama seminggu.

6. Untuk sebarang sakit seperti demam boleh dibaca 7X dengan didahului al-Fatihah pada air mawar buat mandi. Atau pada air biasa dibuat minum.

7. Ditulis lalu dipampang dinding kedai sebagai pelaris atau pada barang nak dijual nescaya cepat laku.

8. Ingin bertemu Nabi SAW dan Nabi Khidir a.s dalam mimpi hendaklah diwirid 100X selama 40 hari.

9. Untuk istikharah dibaca 100X agar mendapat petunjuk yang baik.

اللهم إني أسئلك بِاسْمِكَ اْلأَعْظَمِ الْمَكُتُوبِ مِنْ نُوْرِ وَجْهِكَ اْلأَعْلَى الْمُؤَبَّدِ الدَّائِمِ الْبَاقِي الْمُخَلَّدِ في قَلْبِ نبيك ورسولك محمدٍ [صلى الله عليه وسلم]، وَأَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ اْلأعْظَمِ الْوَاحِدِ بِوَحْدَةِ اْلأَحَدِ الْمُتَعَالِي عَنْ وَحْدَةِ الْكَمِّ وَالْعَدَدِ الْمُقَدَّسِ عَنْ كُلِّ أَحَدٍ،
وَبِحَقِّ [بسم الله الرحمن الرحيم، قل هو الله أحد، الله الصمد، لم يلد ولم يولد، ولم يكن له كفوا أحد]
أَنْ تُصَلِّيَ على سيدنا محمدٍ [صلى الله عليه وسلم] سِرِّ حَيَاةِ الْوُجُوْدِ وَالسَّبَبِ اْلأَعْظَمِ لِكُلِّ [مَوْجُوْدٍ/وُجُودٍ] صلاةً تُثَبِّتُ في قَلْبِي اْلإيْمَانَ، وَتُحَفِّظْنِي الْقُرْآنَ، [وَتُفَهِّمُنِي/وفهمني] مِنْهُ اْلآيَاتِ، وَتَفْتَحُ لِي بِهَا نُوْرَ الْجَنَّاتِ وَنُوْرَ النَّعِيْمِ وَنُوْرَ النَّظَرِ إلى وَجْهِكَ الْكَرِيْمِ وعلى آله وصحبه وَسَلِّمْ.

Ertinya: Ya Allah, aku mohon dengan asmaMu yang agung, yang tertulis dari cahaya wajahMu yang Maha Tinggi dan Maha Besar, yang Kekal dan Abadi, di dalam qalbu Rasul dan NabiMu Muhammad SAW, aku memohon dengan asmaMu yang Agung dan Esa dengan kesatuan yang manunggal, yang Maha Agung dari kesatuan jumlah, dan yang Maha Suci dari setiap sesuatu dan dengan haq ... (Surah al-Ikhlas) ...

Semoga Engkau melimpahkan selawat kepada junjungan kami Muhammad SAW, rahsia kehidupan yang ada, sebab terbesar bagi semua yang ada, dengan selawat yang menetapkan iman dalam hatiku dan mendorongku agar menghafalkan al-Quran, memberikan pemahaman bagiku tentang ayat-ayatNya, membukakan bagiku cahaya syurga dan cahaya nikmat, serta cahaya pandangan kepada wajahMu yang mulia. Kepada keluarga dan para sahabatnya, limpahkan pula salam sejahtera kepada mereka.

Sumber:
1. KH Habib Syarief Muhammad Alaydarus. 135 Shalawat Nabi. 1428/2007. Pustaka Hidayah: Bandung.

No comments:

Post a Comment