Friday, April 13, 2012

Kaedah Cikgu Yusoff’s English # 1untuk memudahkan anda kuasai BI anda

Kaedah Cikgu Yusoff’s English # 1untuk memudahkan anda kuasai BI anda

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua

Dalam siri terbaru saya kali ini saya akan cuba menerangkan semula aspek Grammar atau Tatabahasa bahasa Inggeris dengan menggunakan kaedah-kedah memformulakan bahasa Inggeris yang saya panggil Kaedah Cikgu Yusoff’s English Kaedah ini telah saya mulakan dalam pengajaran bermula dari kelas Intake Januari 2010.

Kaedah Cikgu Yusoff’s English ini akan banyak menggunakan formula-formula untuk memudahkan anda dan juga anak-anak anda mengingati peraturan-peraturan dalam perkara-perkara berikut:-

1. Fungsi perkataan-perkataan dalam bahasa Inggeris

Cth 1. Nouns = Subject
2. Nouns = Object
3. Nouns = Object to preposition

2. Ejaan-ejaan perkataan-perkataan dalam bahasa Inggeris

Nouns = 1 = singular form of spelling

ie Bila kuantiti nouns sama dengan satu ejaan nouns adalah dalam bentuk singular dan anda perlu tahu apakah bentuk singular yang betul untuk sesuatu perkataan itu.

Nouns > 1 = plural form of spelling

ie Bila kuantiti nouns lebih daripada satu ejaan nouns adalah dalam bentuk plural dan anda perlu tahu apakah bentuk plural yang betul untuk sesuatu perkataan itu.

3. Pemasangan sesuatu perkataan dengan perkataan yang lain

Singular nouns + Singular verbs

Bila sesuatu noun itu dalam bentuk singular ianya mesti dipadankan dengan Singular verbs juga.

e.g. Ali is sick. Bukannya Ali are sick.

Cth Singular verbs = is,was, has dsbnya

Plural nouns + Plural verbs

Bila sesuatu noun itu dalam bentuk plural ianya mesti dipadankan dengan Plural verbs juga.

e.g. Ali and Abu are sick. Bukannya Ali and Abu is sick.

Cth plural verbs = are,were, have dsbnya

Penggunaan formula ini saya gunakan dalam kursus Asas-Asas Komunikasi bahasa Inggeris yang saya jalankan di Sunway dan Precint 16,Putrajaya dan juga di Johor Bharu pada 2 dan 3hb Jun nanti. Saya dapati ianya amat membantu pelajar-pelajar saya baik di peringkat sekolah mahupun yang sudah bekerja kerana mereka lebih jelas mengetahui kenapakah ada perbezaan-perbezaan dalam perkatan2 bahasa Inggeris dan juga kenapa ada perbezaan dalam Kata Kerja atau verbs yang digunakan dengan Nouns itu.

Jika anda berminat untuk belajar bahasa Inggeris dengan cara yang mudah dan efektif daftar segera untuk mendaftar pada yuran RM490 dan bukannya RM550! Daftar dua org dan yuran Cuma RM460!

Cikgu Yusoff
019-3090711

No comments:

Post a Comment