Tuesday, June 26, 2012

Alamet si robot 1889

Pernoh ke korang terfikir bahawa pada zaman khilafah@khalifah Uthmaniyyah di Turki,pada tahun 1889 sudahpun ada sebuah robot buatan orang ISLAM yang bernama ALAMET.Ketika itu zaman pemerintahan khalifah Sultan Abdul Hamid II.



Sultan Abdul Hamid bersama robot Alamet pada tahun 1889

Robot itu kemudian dihadiahkan kepada maharaja Jepun yg berada di zaman kuno ketika itu.
Pasti raja Jepun terngaga dan para sidanya hampir pengsan apabile melihat dan mendengar robot ini melaungkan azan secara automatik pada setiap kali masuknye waktu solat.Dan alangkah terkejut beruknye mereka apabila si ALAMET juga boleh berjalan-jalan.

Dalam fikiran mereka yang terlampau kuno(ketika itu),bagaimana mungkin sebuah besi yang mampu berfikir seperti manusia dan mampu pula bekata-kata?malah tahu bile masuknye waktu solat sebanyak 5 kali sehari??dari pemberian kerajaan khilafah/KHALIFAH Uthmaniyyah ini lah Raja Jepun telah berusaha untuk menteladani kerajaan uthmaniyyah yang hebat itu,bermula dari hari ALAMET datang ke Jepun,maka bermulalah semangat orang Jepun untuk memajukan diri mereka sehingga lah mereka berjaya dan sekarang negara islam pula yang mentauladani kemajuan negara dan bangsa jepun itu.


Inilah Alamet,robot pertama ciptaan manusia


Rekabentuk Alamet mirip seakan bentuk manusia, dan robot itu hampir sama saiznya dengan manusia. Ia memiliki pemain suara yang mampu melaungkan azan (doa panggilan Islam). Alamet mengandungi arah jam yang memungkinkannya untuk melakukan serangkaian tindakan khusus: berjalan sejauh setengah meter, mempersiapkan senjatanya, busur (ruku '), berdiri, berbaring dan kembali ke tempat dimana ia mula.Beberapa gambar dari Alamet boleh ditemui dalam Yildiz di İstanbul.

Robot bernama 'ALAMET', (Miracle, pingat) dibina di atas urutan(saiz) Abdul Hamid Han,memiliki karakter yang khas sebagai jam pertama di dunia membaca azan ini. Sultan menghantar jam luar biasa berbakat ke Jepun. Ini adalah kemungkinan bahawa Jepun menyalin teknologi robot mereka.Hinggalah sampai saat ini azan dari ALAMET masih boleh didengarkan dan jamnya pula masih berputaran.

- sumber

No comments:

Post a Comment