Tuesday, May 22, 2012

Perihal Dividen Saham II


14 Mei, 2012

Perihal Dividen Saham II

Assalamualaikum, bagaimana pula pengiraan dividen yang diberi dalam bentuk peratus? Sila beri pencerahan. Terima kasih.

Waalaikumsalam. Saya menerima soalan di atas daripada pembaca. Sebenarnya dividen saham boleh diumumkan dalam dua cara, iaitu dalam bentuk sen dan juga dalam bentuk peratus.

Kalau dividen diumumkan dalam bentuk sen, ini bermakna sen sesaham.  Contohnya, jika dividen 10 sen diumumkan, maka anda akan menerima dividen 10 sen untuk setiap saham yang dipegang.

Sebaliknya jika diumumkan dalam bentuk peratus, ia merujuk kepada peratus berbanding nilai par saham.  Sebagai contoh, jika dividen 10% diumumkan dan  nilai par saham ialah 1.00, maka dividen 10 sen sesaham akan dibayar.

Sebaliknya jika dividen 10% diumumkan dan nilai par saham ialah 50 sen, maka dividen sebanyak 5 sen akan dibayar.

Kebanyakan pengumuman dividen sekarang dibuat dalam bentuk sen kerana lebih jelas dan memudahkan pengiraan dividend yield atau pulangan dividen.

Akhir sekali, peratus pembayaran dividen tidak harus dikelirukan dengan dividen yield.  Peratus bayaran dividen adalah berasaskan nilai par, sedangkan dividen yield dikira dengan membandingkan harga belian anda (jika anda memiliki saham tersebut) atau harga pasaran (jika anda bercadang membeli saham tersebut).

Contohnya, jika dividen 10% diumumkan dan nilai par ialah 50 sen.  Apakah dividend yield atau pulangan dividen yang diterima jika anda membeli saham pada harga RM1.25?

Pertama sekali, tukar dividen daripada bentuk peratus kepada sen.  Jika dividen 10% dan nilai par ialah 50 sen maka 10% x 50 sen = 5 sen.

Pulangan Dividen  ialah 5 sen / RM1.25 =  4%.

Harap maklumat ini dapat membantu.

2 comments:

Tanpa Nama berkata...
Ooooo, so itu makna par value. Tertanya-tanya selama nie....
Tanpa Nama berkata...
Terima kasih atas informasi berguna di blog anda...

No comments:

Post a Comment