Tuesday, May 8, 2012

SESEKALI BINCANG PASAL SAHAM..

ASYIK TANAH JEE.. SESEKALI BINCANG PASAL SAHAM.. BEST JUGAK KAN

Hari nii aku nak share ngan korang pasal saham lak.. lama betoi aku nak bincang pasal saham nii.. asyik-asyik tanah.. asyik-asyik pasif income.. sesekali bincang pasal saham.. best gak kan
Bukan apa kekawan..sebab  baru-baru nii.. aku terjebak dengan saham peruntukan khas bumiputera.. yang diuruskan oleh MITI
Aku tak pandai main saham nii.. yang aku pandai.. main saham dalam game CASHFLOW101 tuu.. dalam game tuu.. konsep dia mudah.. beli waktu murah.. jual waktu mahal.. tuu dalam game bole laa.. tapi bila nak trade betoi-betoi masuk BSKL.. aku ada sikit jemm broo
Pada peringkat awal.. aku dah pasang niat.. aku tak mahu lagi main saham.. tapi bila aku dah terjebak dengan saham peruntukan khas bumiputera nii.. aku pun sudah terbeli sikit saham daa..
Bagi kekawan yang baru nak beli saham kat MITI nii.. proses pembelian dia tak lah susah
Mula-mula korang bukak website MITI.. www.miti.gov.my.. Pastu korang klik kat bahagian saham. Pastu korang tengok senarai saham yang akan diterbitkan
Nak tahu harga 1 unit saham.. nak download borang.. nak print borang.. semua korang boleh semak kat website
Pastu korang kena prepare dokumen sokongan lak.. macam buku ASB yang disahkan oleh pegawai PNB, 3 bulan penyata bank yang disahkan… kad pengenalan yang disahkan.. penyata akaun CDS.. borang yang lengkap..
Pastu.. semua dokumen tuu korang hantar kat opis MITI kat Putrajaya.. alamat MITI semua tuu ada dalam website.. lepas hantar.. korang kasi doa banyak-banyak.. he he.. sonang  joo kekawan
Lagi banyak unit korang beli.. lagi banyak borang yang korang hantar.. lagi banyak laa.. peratusan unit yang korang dapat.. dan begitu laa sebaliknya
Bagi kes aku.. aku main saham jenis nii.. lebih kepada capital gain.. maksud aku.. beli waktu murah.. jual waktu mahal.. dan hasil untung jualan saham tadi.. aku kasi convert.. invest lak kat hartanah. Dan kat hartanah laa.. sumber pasif income aku yang sebenar
Bagi kekawan yang dah biasa main saham jenis nii.. anggap laa.. apa yang aku share nii.. sekadar perbincangan biasa.. dan bagi korang yang belum pernah try tuu.. aku syorkan sangat.. apa kata korang cuba.. walaupun sekali.. bukan apa kekawan.. lebih kepada dapatkan pengalaman
Aku tak tahu.. samada info yang aku share nii baik atau tak untuk korang.. Cuma pesan aku.. mana yang baik tuu.. korang ambik laa.. mana yang tak baik tuu.. korang buang tepii aaa
Kalo laa bangsa lain.. bole beratur panjang untuk beli saham.. korang rasa.. bangsa kita bole buat tak? Renung-renungkan
Ok kekawan..
Klik LIKE tanda belajar
Salam
INGAT TANAH, INGAT EMAS, INGAT HAFIZAL

No comments:

Post a Comment